مرکز مطالعات بین الملل- اخبار
گزارش میزگرد «چالش های کارآفرینی در دانشگاه»

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1400/9/7 | 
 
 
 
 
 
معرفی سخنرانان و صاحب نظران وبینار:
 
دکتر اشکان مزدگیر: عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع و مدیر پنل
دکتر عمار جلالی منش: بنیانگذار شتاب دهنده هوش مصنوعی همتک
دکتر مهران صادقی: مدیر هلدینگ شرکت فلات سبز قم و کارآفرین
مهندس مرتضی قرائی: مشاور راه اندازی کسب و کار های جدید در کانادا
مهندس سید حمیدرضا قاسمی: مدیر عامل هف هشتاد(۷۸۰*)


معرفی اعضای پنل:
 
دکتر حمیدرضا ایزد بخش: مدیرگروه مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی
دکتر حمید وحید نیا: استادیار کارآفرینی دانشگاه تگزاس تک
دکتر محمد وحید سبط: مدیر گروه فناوری های نوین مرکز مطالعات اروپا
دکتر سید احسان ملیحی: عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع
عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان راهکار های هوشمند سامیز


این میزگرد توسط گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی و با همکاری مرکز مطالعات اروپا در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۲  از ساعت۱۸:۰۰ الی  ۲۰:۰۰ برگزار گردید.

چکیده
:
آنچه در شرایط سخت کنونی ضرورت آن در جامعه ما بیش از پیش احساس می شود پرداختن به مقوله کار آفرینی است. زیرا مسلماً کار آفرینان با توجه به خصوصیات ممتاز و برجسته خود قادرند در چنین شرایطی منابع را برای ایجاد رشد و توسعه در زمینه های تولید و منابع انسانی فراهم کرده، اشتغال و کسب و کار جدید ایجاد نمایند. اواخر دهه ۵۰ میلادی، اولین کشوری که در این زمینه خیلی کلاسیک کار کرد و ترویج فرهنگ کار آفرینی را از سطح دبیرستان شروع کرد، کشور ژاپن بود. مسئله کار آفرینی در ژاپن به سطح دانشگاهها هم کشیده شد. بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۲ میلادی بیش از ۹۶% نوآوری صنعتی که توانست موقعیت ژاپن را در اقتصاد جهانی به یک موقعیت برجسته و برتر تبدیل کند، توسط کار آفرینان صورت گرفت. عمده ترین مسئله ای که باعث رشد و توسعه اقتصادی می شود، تغییر در کیفیت آموزش و توجه به کیفیت نیروی انسانی است. اگر می خواهیم بحث کار آفرینی را در کشور جدی بگیریم، باید نظام آموزشی ما به سمتی برود که نیروهایی با شهامت و شجاعت در تصمیم گیری پرورش دهد. ما باید زمینه مناسب را برای ایجاد نوآوری درسازمانها فراهم آوریم. چون از نظر نو آوری در بعد فن آوری و بعد اداری، آنقدر عقب هستیم که ساده ترین نوع کار آفرینی که تقلید گرایی است را نمی توانیم انجام دهیم. آموزش کار آفرینی سیاستی است که به طور مستقیم در کمیت و کیفیت عرضه کار آفرین در یک جامعه اثر می گذارد. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها بویژه کشورهای پیشرفته که حتی الامکان موانع و مشکلات بر طرف شده اند، دولتها به شکوفا کردن توان بالقوه مردم پرداخته اند.
 


در ابتدا جناب آقای مهندس قاسمی در راستای چالش های کارآفرینی از دیدگاه تنظیم و کنترل توضیحاتی ارائه فرمودند:
"دو گانه کار آفرینی و تنظیم گری بر خلاف کشور های توسعه یافته به جای تسهیل کارآفرینی، در کشور ما چالش ایجاد کرده است. اساساً تنظیم گری ارتباط مستقیم با آزادی تجارت دارد. با این وجود، اغلب اوقات تنظیم گری هدف خود را گم می کند و یک قانون ناکارآمد در قالب زیاده خواهی و دخالت بیش از حد دولت ها در فعالیت های تجاری جایگزین دیگری می شود. در بسیاری از اقتصادها، دولت ها قوانینی را اتخاذ کرده و یا حفظ می کنند که بار سنگینی را به کارآفرینان تحمیل می کند. این مقررات توانایی کارآفرینان را برای آزادانه اداره کردن یک تجارت خصوصی محدود می کند. سرمایه گذاران خارجی از اقتصادهایی که از مقررات برای دخالت در امور بخش خصوصی استفاده می کنند، پرهیز می کنند. سهولت در فضای کسب و کار به عنوان پایه ای برای رتبه بندی اقتصادها در محیط کسب و کارشان است. حتی اقتصادهای برتر، فضای کافی برای بهبود اتمسفر کسب و کاری خود ایجاد کرده اند. اقتصادهایی که در سهولت کسب و کار بالاترین امتیاز را کسب می کنند، چندین ویژگی مشترک دارند؛ از جمله استفاده گسترده از سیستم های الکترونیکی. شش برند با ارزش دنیا همگی در حوزه تکنولوژی فعالیت می کنند. متاسفانه در کشور ما ایران، عدم هماهنگی بین قوانین ذی نفعان مانند بانک مرکزی، وزارت ICT، پلیس فتا، اداره بیمه و ... مانع پیشرفت کارآفرینان ایرانی می شود؛ اما با وجود تمام این موانع همچنان امکان توسعه وجود دارد. حوزه های نو ظهور با سختی های بیشتری رو به رو هستند اما چنانچه با وجود تمام سختی ها مسیر خود را ادامه دهند، به برند های ارزشمندی تبدیل خواهند شد."
 
سپس در ادامه جناب آقای دکتر جلالی منش در خصوص "تکنیک های موفقیت در مذاکره با سرمایه گذار" فرمودند:
"نکته مهم و اولیه در بحث سرمایه گذاری، داشتن منافع مشترک است. اگر یک معامله برای هر دو طرف پرسود نیست، بعید است انجام شود. لازم به ذکر است هر سرمایه گذاری لزوماً خوب نیست. انتخاب سرمایه گذار اشتباه ممکن است باعث شکست شما و از دست دادن دارایی و اعتماد شما شود. چنانچه سرمایه گذار خود را نمی شناسید، احتمال اینکه چیزی بگویید که از سرمایه گذاری منصرف شود، زیاد است. امروزه پول هوشمند به مراتب بهتر از پول است. پول هوشمند علاوه بر اینکه نیاز استارتاپ و تیم شما را به پول کم خواهد کرد، زمان رسیدن به موفقیت شما را کوتاه خوهد کرد. سرمایه ای که جذب می کنید، درآمد شما نیست. در واقع سوخت شما برای ادامه راه و به هدف رسیدن است. اغلب اوقات چند سرمایه گذار بهتر از یک سرمایه گذار است. این همکاری سبب می شود اعتماد به شما افزایش یافته و از پول هوشمند همه سرمایه گذاران استفاده کنید؛ همچنین سرمایه گذاران یکدیگر را کنترل و تنظیم خواهند کرد. در هنگام صحبت با سرمایه گذار باید کاملاً آماده باشید، خوب گوش کنید و کم صحبت کنید و در عوض زیاد سوال بپرسید، اعتماد بسازید و برای صحبت نهایی با سرمایه گذار، تصمیم گیرنده اصلی را بیابید. سه تکنیک برای داشتن یک مذاکره خوب وجود دارد:
  • تکنیک بازتاب
  • تکنیک بر چسب زنی
  • تکنیک سوالات کالیبره شده
در هنگام مذاکره همراهانتان را درست انتخاب کنید. بهتر است از همراهان شما از جنس مختلف و طیف سنی متفاوت باشند. در طول مذاکره ذهن خود را باز نگه دارید، بر روی واژگان پا فشاری نکنید، منعطف مذاکره کنید و استارتاپ خود را برای سرمایه گذار سفارشی کنید."

سپس جناب آقای مهندس قرائی در ارتباط با مسیر شغلی فرمایشاتی را ارائه فرمودند:
"متاسفانه در دانشگاه های ما دانشجویان در پیدا کردن مسیر شغلی به خوبی هدایت نمی شوند. پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان در قالب چهار دسته مسیر خود را ادامه می دهند. گروه اول ادامه تحصیل می دهند و خود را برای آزمون مقاطع بالاتر آماده می کنند، گروه دوم به سمت بازار کار سوق داده می شوند، گروه سوم رویای مهاجرت را در سر می پرورانند و در نهایت گروه چهارم به دنبال کار آفرینی خواهند رفت. یکی از چالش های گروه چهارم این است که پیگیری برای تصمیم وجود ندارد و به ناچار و محتاطانه چندین شاخه را به صورت موازی پیش می برند. در کشور های توسعه یافته، دانشگاه ها به ازای ایده خوب دانشجویان بودجه بالایی اختصاص می دهند و همچنین دانشجویان از حمایت کاملی تا اجرای ایده برخوردار خواهند بود. خوشبختانه کشور ما نیز تا حدی در این راه قدم برداشته است. در این کشورها استارتاپ های زیادی برگزار میشود تا در نهایت کارآفرینان به صنعت گران متصل شوند. یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه کارآفرینی، سرمایه گذاری است. چنانچه سرمایه گذاران مشارکت کمی داشته باشند، کارآفرینی با کاهش چشم گیری رو به رو خواهد بود. همچنین بین المللی سازی برای کسب و کار های نوپا بسیار حائز اهمیت است. بر خلاف نگرش سنتی لازم نیست در مرحله رشد الزاماً سود داشته باشیم و بهتر است تمرکزمان را روی توسعه بگذاریم."

در ادامه، جناب آقای دکتر صادقی توضیحاتی را در خصوص کارآفرینی در حوزه کشاورزی ارائه فرمودند:
"کل حجم بازار ایران برای تولید، ۲۱ میلیارد دلار است. از این نرخ متاسفانه ۱۵ میلیار دلار صرف واردات می شود و تنها ۶ میلیارد دلار به تولید اختصاص می یابد. کشور ایران پتانسیل لازم را برای تولید انواع محصولات کشاورزی داراست، اما با نداشتن تکنولوژی و بازاریابی بین المللی متاسفانه این حوزه مظلوم واقع شده است. کالاهای انحصاری ایران مانند پسته و فرش ابریشم تنها با نرخ متوسط ۱ تن تولید می شوند، در حالیکه در سایر کشورهای رقیب ایران مانند آمریکا و ترکیه این آمار بین ۳ تا ۴ تن می باشد. کارآفرینی در حوزه کشاورزی یک فرصت بسیار عالی در ایران محسوب می شود. یکی از مهمترین نکات برای توسعه کشاورزی در ایران تقویت بازاریابی و الگو برداری از کشور های توسعه یافته است."



جناب اقای دکتر مزدگیر، مدیر پنل، با طرح سوالاتی از هر کدام از اساتید و سخنوران به جمع بندی وبینار پرداختند:

۱. دانشگاه خوارزمی تهران برای گسترش و توسعه کارآفرینی، چه تسهیلاتی را ارائه می دهد؟
دکتر سبط: در دانشگاه خوارزمی، به تقلید و الگو برداری از دانشگاه های برتر دنیا، تسهیلاتی در این خصوص ارائه شده است. در این رابطه مرکز رشد کارآفرینی و طرح مدد، به دانشجویان دانشگاه خوارزمی و دانشجویان سایر دانشگاه ها در صورت داشتن ایده و نقشه راهبردی برای ارائه، تسهیلات ارائه می کند. یکی از بزرگترین چالش های کارآفرینی ارتباط بین کارآفرینان و صنعت است که دانشگاه نقش مهمی را در اتصال بین این دو گروه ایفا می کند. پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی وجود دارد، اما متأسفانه بی بهره مانده است."

۲. مهندسی صنایع چه پتانسیلی برای کارافرینی با استفاده از دانشگاه دارد؟
دکتر ایزدبخش: عمده مهارت رشته مهندسی صنایع مربوط به کارآفرینی است. با تولد مهندسی صنایع سوالات بسیاری از کارآفرینان و مدیران در زمینه بهبود تولید، برنامه ریزی منابع، کاهش ضایعات و پاسخ داده شد. در ایران و در این شرایط فعلی صنعت و سازمان های ایرانی، مهندسی صنایع راهکارهای مختلفی برای بهبود در سازمان های مختلف تولیدی، خدماتی و تجاری دارد.

۳. فرصت ها و چالش های مهندسی صنایع در گروه ۷۸۰؟

مهندس قاسمی: با توجه به ارتباط عمیق گروه ۷۸۰ با نرم افزار بایستی امکانات دانشگاه به خوبی بررسی شوند و فاصله کمی بین ایده تا به عمل رسیدن ایده باشد. پروژه های نرم افزاری خوب مورد حمایت واقع خواهند شد.

۴. به عنوان یک سرمایه گذار چه توصیه ای برای دانشجویان دارید؟
مهندس قرائی: سرمایه گذار برای سنجش یک ایده ۳ ترازو برای سنجش دارد:
  • بازار: جذابیت و گستردگی بازار و...
  • تیم: داشتن افراد قوی به لحاظ مهارت و شخصیت
  • ترکشن: تا به امروز در عمل چقدر ارزش ایجاد شده است.
چنانچه این سه مورد را در ارتباط با ایده خود تشکیل دهید، سرمایه گذار هیچ دلیل موجهی برای رد ایده شما نخواهد داشت.

۵. آیا در شاخه کشاورزی می توان بدون داشتن ارتباط خانوادگی و با سرمایه کم ایده کارآفرینی ارائه داد؟
دکتر صادقی: یکی از مباحث نوین در جهان امروزه، کشاورزی شهری است که حتی در داخل آپارتمان ها و روی پشت بام ها قابل پیاده سازی می باشد. آنچه برای بازار های کوچک مهم می باشد، کار افرینی روستایی می باشد. در شاخه کشاورزی می توان با صرف هزینه ای بسیار کمتر از شاخه های صنعتی کارآفرین شد. با نگاهی به کار آفرینان برتر در این حوزه می توان دریافت ارتباط خانوادگی به هیچ وجه عامل پیشرفت نیست. همچنین با استفاده از کلاس های آموزشی می توان سد مقاومت تکنولوژی را از میان برداشت و دانش های نوین کشاورزی را بدست آورد.
 

جمع بندی و نتیجه گیری:
چنانچه سه مرحله خلق ایده، اجرایی کردن ایده و برداشت و بهره برداری از آن را به عنوان مراحل اصلی فرآیند کارآفرینی در ایران در نظر بگیریم، آمارهای بین المللی بیانگر عملکرد ضعیف ایران در هر سه مرحله است. آسیب شناسی کارآفرینی در ایران خبر از ضعف شدید ادراک اجتماعی افراد نسبت به کارآفرینی در کشور می دهد. عدم درک کافی فرصت های کارآفرینانه از جمله عواملی است که موانعی را در مرحله خلق ایده ایجاد می کند. در زمینه اجرایی نمودن ایده ها نیز عواملی مانند عدم حمایت کافی از سرمایه گذاران و عدم همکاری و رابطه موثر صنعت و دانشگاه از جمله مهم ترین موانعی به شمار می روند که میزان نوآوری را در کشور تحت تاثیر قرار می دهند و مادامی که زیرساخت های قانونی و تجاری لازم مهیا نگردند، همچنان کارآفرینان در زمینه بهره برداری و برداشت از ایده ها با مشکل مواجه خواهند بود. در شرایط محیطی پویای امروز، بقای سازمان ها نیازمند شناسایی و استفاده از فرصت های احتمالی است. چنانچه تفکرات کارآفرینانه در سازمان ها نهادینه سازی شود، روند کشف فرصت ها نیز تسهیل خواهد شد. در این میان، برخی متغیرهای محیطی وجود دارند که مدیریت صحیح آنها می تواند منجر به گسترش گرایش های کارآفرینانه شود. از جمله مهم ترین متغیرها می توان به تحصیلات پایه، برنامه های دولت و قوانین و مالیات ها در کشور اشاره کرد. چنانچه متغیرهای محیطی زیربنایی مورد توجه قرار گیرند و اصلاحات لازم صورت پذیرد، زمینه درک فرصت های کارآفرینانه و به دنبال آن کارآفرینی تثبت شده در کشور فراهم خواهد شد.

♦ برای مشاهده فیلم وبینار اینجا را کلیک کنید.
 
 

  سخنی با شما:     
 یکی از حوزه های تحقیقاتی مرکز مطالعات اروپا، معرفی افق   ۲۰۲۷اروپا و طرح های آن است. این وبینار مقدمه و شروعی برای وبینار های پیش رو خواهد بود. چنانچه به موضوع خاصی علاقمند هستید، حتماً از طریق وب سایت مطرح نمایید تا در وبینار های پیش رو از نظرات شما بهره ببریم. امید است بتوانیم با ادامه دار شدن این سلسله نشست ها بخشی از جامعه پژوهشگران و دانشجویان ایرانی را به موضوعات روز و کاربردی اروپا هدایت کنیم.
 

گزارشگر: مریم نوروزی - دانشجوی ارشد رشته بهینه سازی سیستم ها
Maryamnorouzi۱۱۹yahoo.com
 
 
نشانی مطلب در وبگاه مرکز مطالعات بین الملل:
http://khu.ac.ir/find-84.8212.63291.fa.html
برگشت به اصل مطلب